Saturday, February 13, 2010

Sisi lain...

"Boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal ia tidak baik bagimu.
Boleh jadi kamu tidak menyukai sesuatu, padahal ia baik bagimu.
Sesungguhnya Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.."
(Al-Baqarah)

*****************************
Kita selalu mengeluh dan bertanya-tanya bila kita tak dapat apa yang kita nak.
Kita selalu menyalahkan takdir bila harapan kita tak kesampaian. Dan kita sering tercari-cari kesilapan kita bila sesuatu yang kita harap tak jadi..
Tapi kita tak pernah nak sedar nilai dan tahap kita dimana. Kita selalu meminta-minta tapi kita tak pernah nak memberi..
Kita meminta orang sayang pada kita tapi kita sendiri tidak pernah berusaha memberi kasih sayang. Kita meminta orang memahami kita tapi kita sendiri tidak mahu berusaha memahami orang. Kita meminta orang menerima kita tapi kita lupa bahawa penerimaan itu bukanlah satu paksaan..
Dan yang paling menyedihkan, kita meminta pada Allah untuk memenuhi kehendak dan keinginan kita, sedang kita tidak sedar kita seringkali melupakan hak Allah pada kita. Dan bila terjatuh, bila berdepan dengan kesusahan, bila ditinggalkan orang sekeliling, barulah kita akan datang pada Dia.. Maka siapakah Allah pada hidup kita?
Datang bila perlu dan tinggal bila dah dapat..
Itulah kita, itulah saya, itulah aku, itulah kamu dan mereka..
Kita kena sedar, bila Allah tidak menyampaikan hajat dan kehendak kita, bukan bermakna Allah tidak pernah mendengar. Allah mendengar dan sentiasa mendengar. Cuma mungkin belum masanya untuk harapan itu ditunaikan..
Pernah seorang ustaz berkata, "Sebenarnya semua doa kita dah dikabulkan, cuma Allah belum zahirkan lagi sampailah tiba masanya mengikut perancangan.."
Kawan2, kita kena selalu ingat, sesungguhnya doa dan hajat itu di laksanakan Allah pada 3 cara:

Pertama : dikabulkan serta merta
Kedua : disimpan dahulu dan akan ditunaikan bila tiba masanya
Ketiga : digantikan dengan yang lebih baik bersama2 perancangan Allah

Jangan bersedih bila kita tak dapat dan capai apa yang kita mahukan. Tapi yakinlah ada sesuatu yang lebih baik telah Allah aturkan untuk kita. Yang penting kita terus berdoa, berusaha dan yakin...Ada yang lebih baik pada sisi yang lain, inysaAllah..

Wallahua'lam..

1 comment: